PENGARUH PENGGUNAAN MODEL KOOPERATIF TIPE TALKING STICK BERBANTUAN MEDIA KARTU GAMBAR TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR

Isi Artikel Utama

Widiyanti Susilawati
Feby Inggriyani
Dindin M.Z.M

Abstrak

Ieu panalungtikan miboga tujuan pikeun mikanyaho pangaruh ngagunakeun modél kooperatif tipe talking stick dibantuan ku média kartu bergambar dina kamampuh nyarita siswa kelas II SDS Kasih Ananda I taun ajaran 2024/2025. Jenis ieu panalungtikan ngagunakeun Quasi Experiment kalawan desain nonequivalent control group. Populasi dina ieu panalungtikan nya éta sakabéh siswa di SDS Kasih Ananda I. Sampel dina ieu panalungtikan nya éta sakabéh siswa kelas II A anu jumlahna 30 kelas ékspérimén jeung siswa kelas II B anu jumlahna 30 kelas kontrol. Ngumpulkeun data ngagunakeun rubrik peniléyan kaparigelan nyarita anu geus divalidasi ngagunakeun pamadegan ahli (judgment expert). Ku kituna, data dina ieu panalungtikan ditingali tina uji hipotésis dina Sig. (2-buntut) 0,001 < 0,05 jeung di kelas ékspérimén meunang uji gain 70% sedengkeun kelas kontrol ngan 60%. Ieu bisa katitén tina rata-rata peunteun pretés jeung postés di kelas ékspérimén jeung kontrol, kelas ékspérimén kalawan rata-rata peunteun pretés 59,16 jeung kelas kontrol 64,16. Salian ti éta, ogé bisa katitén tina rata-rata peunteun postés kelas ékspérimén 72,5 jeung kelas kontrol 58,83. Dumasar kana uji ukuran éfék olahan 1.4. Ku kituna, panalungtik bisa nyindekkeun yén pikeun ngaronjatkeun kaparigelan nyarita ngagunakeun modél kooperatif tipe talking stick dibantuan ku média kartu gambar téh kacida pangaruhna pikeun dilarapkeun dina pangajaran di kelas II SDS Kasih Ananda I.


 


 


Kata Kunci: Modél Kooperatif Tipe Talking Stick, Média Kartu Gambar, Kaparigelan Nyarita, Sakola Dasar.

Rincian Artikel

Cara Mengutip
Susilawati, Widiyanti, Feby Inggriyani, dan Dindin M.Z.M. “PENGARUH PENGGUNAAN MODEL KOOPERATIF TIPE TALKING STICK BERBANTUAN MEDIA KARTU GAMBAR TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR”. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS) 5, no. 4 (Desember 14, 2025): 5050–5053. Diakses Desember 26, 2025. https://jurnal.spada.ipts.ac.id/index.php/JIPDAS/article/view/3396.
Bagian
Artikel

Referensi

Abas, Dkk. (2021). “PENGEMBANGAN PRANGKAT PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA BERBASIS (LGTC).” 2(1).

Ambarwati, D,. Wahyuningtyan, S, & Sunardjo (2024). Pengaruh nodel pembelajaran talking stick terhadap tingkat kecerdasan membaca dan berbicara bahasa inggris siswa. Jurnal ilmiah pendidikan dasar. 9(1) hlm. 3219.

Amini, N. (2020). “Media Kartu Kata Bergambar Dalam Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini.” 09(02):119–29.

Anshori, S., Sodiq. (2018). “Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran.” “Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya” 9924:88–100.

Ariani, T., & Agustini, D. (2018) Model Pembelajaran Student Achievement Division (STAD) dan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Dampak Terhadap Hasil Belajar Fisika. Science and Physics Education Jurnal, 4(2) 65-77.

Asis, S, & Eka. B 2014. “Pembelajaran Efektif, Bandung: PT.” Remaja Rosdakarya.

Aufa. dkk (2020). “MENGGUNAKAN VISUALISASI POSTER SEDERHANA DASAR.”

Ayu.F & Diningtyas. (2022). “PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TALKING STICK TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS V SDN 2 WONOKARTO INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI METRO 1443 H / 2022 M PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TALKING STICK TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS V.”

Beta & Pancana. (2019). “Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Bermain Peran.” Cokroaminoto Journal of Primary Education 2(2):48–52. doi: 10.30605/cjpe.222019.118.

Citrawati. (2020). “Analisis Keterampilan Berbicara Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Buluh 2.” Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro 1(1).

Daulae,. H, . T. (2019). “LANGKAH-LANGKAH PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MENUJU PENINGKATAN KUALITAS

PEMBELAJARAN Oleh: Tatta Herawati Daulae 1.” 11(01):52–63.

Fadhilla, Nadia N. U. R. (2019). “PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS V SD NEGERI 2 SIDOMULYO TAHUN PELAJARAN 2018/2019.”

Fadilah. (2023). “Pengertian Media , Tujuan , Fungsi , Manfaat Dan Urgensi Media Pembelajaran.” Journal of Student Research (JSR) 1(2).

Fajaryanti. (2023). “Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Kartu Bergambar Di SDN Gebangan.” Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan 11(2). doi: 10.20961/jkc.v11i2.78624.

Fajri, & Nurul. (2016). “PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TALKING STICK DENGAN STRATEGI JOYFUL LEARNING TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS VII MTsNMEURAXA BANDA ACEH Nurul.”

Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah 1.

Faradita. (2018). “Pengaruh Metode Pembelajaran Type Talking Stick Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar Meirza Nanda Faradita Program Studi Pendidikan Guru SD , Universitas Muhammadiyah Surabaya PENDAHULUAN Pendidikan Dilakukan Melalui Suatu Usaha Yan.” 2(1):47–58.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 19.

Edisi keli. Semarang: Universitas Diponegoro.

Halidjah,. & Siti. M. (2010). “EVALUASI KETERAMPILAN BERBICARA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA Siti.” Jurnal Visi Ilmu

Pendidikan 259–68.

Harianto, & Erwin. (2020). “Metode Bertukar Gagasan Keterampilan Berbicara Dalam Pembelajaran.” Jurnal Didaktika 9(4):411–22.

Indratayana. (2016). “Penilaian Keterampilan Berbicara Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Asing.” 23(45):184–95.

Indriana, & Dina. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. DivaPress.

Yogjakarta.

Isjoni. (2013). Cooperative Learning : Efektifitas Pembelajaran Kelompok.

Bandung: Alfabeta.

Jamiah. (2016). “Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Dengan Metode Math Magic Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Pokok Bahasan Kubus Dan Balok Di Kelas V SD NEGERI 200211 Padang Sidimpuan.” 5(2).

Julia, L. & Lastri. (2023). “PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TALKING STICK UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR MUATAN IPS SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR 131/IV KOTA JAMBI.”

Kemendikbud. (2024). “Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Fase A-Fase F.”

Kiki R,. L, A. (2023). “Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Question Box Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas v Min 2 Ponorogo.”

Komalasari, K. (2010). “Pembelajaran Kontekstual Konsep Dan Aplikasi.”

Bandung: Refika Aditama.

Kurniasih, I., & Sani, B. (2015). “Ragam Pengembangan Model Pembelajaran: Jakarta: Kata Pena.”

Mariyaningsih, Nining, and Mistina Hidayati. (2018). Bukan Kelas Biasa: Teori Dan Praktik Berbagai Model Dan Metode Pembelajaran Menerapkan Inovasi Pembelajaran Di Kelas-Kelas Inspiratif. CV Kekata Group.

Molan. dkk (2020). “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Ketrampilan Berbicara Di Kelas V Sekolah Dasar.” Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan 1(2):176–83. doi: 10.37478/jpm.v1i2.625.

Moleong, Lexy J. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif. revisi: ce. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Musliho, Kurnia Citra. (2024). “PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBICARA MELALUI MEDIA GAMBAR PADA ANAK DI TK NURUL FADHILAH KABUPATEN GOWA.”

Padwati, K. .. &. dkk. (2019). “Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia.” Journal for Lesson and Learning Studies.

Pertiwi, Intan. N, & Anggun. D. (2019). “Pengaruh Model Make A Match Berbantu Media Kartu Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Dan Menulis.” 261–70.

Praheto, Biya Ebi, Muhammad Rohmadi, Nugraheni Eko Wardani, Program Studi, Doktor Pendidikan, Bahasa Indonesia, Universitas Sebelas, and Maret Surakarta. n.d. “PERAN MULTIMEDIA INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBAHASA INDONESIA DI PGSD.” 173–77.

Rahmi. (2019). “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Macromedia Flash 8 Pada Pembelajaran Tematik Tema Pengalamanku.” International Journal of Elementary Education. 3(2):178–85.

Ratnarti P,. Rivai S, . Kurniawan D. (2023). “Meningkatkan Kemampuan Menulis Huruf Tegak Bersambung Melalui Media Kartu Bergambar Pada Siswa Kelas

II SDN 5 Tilongkabila Kabupaten Bone Bolango.” PENDIDIKAN MASYARAKAT DAN PENGABDIAN 03(June):403–12.

Rusman. (2018). Model-Model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru). Edisi Kedu. edited by R. G. Persada. Jakarta.

Sadiman, Arief S., Dkk. (2008). Media Pendidikan Pengertian Pengembangan Dan Manfaatnya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sanaky & Hujair A. H. (2013). “Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif.”

Yogyakarta: Kaukaba Dipantara 3.

Saputra. (2019). “MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF DALAM

PEMBELAJARAN IPS.” Judika (Jurnal Pendidikan Unsika) 7:19–29.

Setiawaty & Rani. (2024). “Eksplorasi Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Di SD 2 Kesambi Kudus.” 4(3):474–85.

Shoimin. (2014). Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013.

Yogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Slamet, S. Y., & WA, S. (2007). Dasar-dasar Metodologi Penelitian Kuantitatif.

“Dasar-Dasar Metodologi Penelitian Kuantitatif.”

Strickland. (2007). Language Arts: Learning and Teaching. Thomson/Wadsworth. Sugiyono. (2015). Metode Kuantitatif Dan Kualitatif, Dan R&D. Bandung:

Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Sukmadinata. (2012). “Metode Penelitian Pendidikan.” Metode Penelitian Pendidikan.

Suleman, dkk,. Universitas Veterran, and Bangun Nusantara. (2018). “DAMPAK PENGGUNAAN BAHASA GAUL DI KALANGAN REMAJA.”

Suprihatiningrum, & Jamil. (2013). “Strategi Pembelajaran Teori Dan Aplikasi.

ARRuzz Media.”

Suprijono. (2010). “Cooperative Learning.” Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Syahrum. (2022). “Indonesian Journal of Instructional Penggunaan Media

Pembelajaran Scrapbook Untuk Meningkatkan.” Indonesian Journal of

Instructional Technology Http://Journal.Kurasinstitute.Com/Index.Php/Ijit Penggunaan 2:53–61.

Tarigan, H. .. (2021). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Tristiantari.(2013). “PENGARUH IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TPS TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA DAN KETERAMPILAN BERPIKIR KREATIF PADA SISWA KELAS V SD NEGERI GUGUS III KECAMATAN SERIRIT Ni.” 3(3).